Vad är Bliss !!!

 
Bliss är ett kommunikationsspråk för oss som inte har något tal och som har stort funktionshinder så att man inte klarar av att kommunicera med teckenspråk, man måste också förstå och kunna lära sig ett helt nytt språk.
 
Bliss är uppbyggt på symboler o det är mycket grammatik i språket, det finns en standard karta med ca 600 tecken.De är indelade i rutor o färger, varje färg är tex pronomen,verb,adjektiv,substantiv,,,,,,   därför kan jag 
tala med meningar.
Jag var bara 3 år när jag fick lära mig mina första tecken,,, innan hade jag bara haft bilder på substantiv, nu fick jag lära mig , känslor o adjektiv också.
Mamma har berättat för mig att hon var ganska irriterad på barnhabeliteringen, att dom skulle lära lilla Sabina något så komplicerat, ,,, haha ha mamma insåg ganska snart att detta hajade jag o snappade upp massor.
Yes jag hade ett Språk o kunde senare säga nästan vad som helst.
Här är lilla jag  4 år på förskolan , varje förmiddag var det bliss skola , när dom andra barnen var ute !!!
 
 
Här är lite av min karta, ,,
När jag var riktigt liten lärde jag mig symbolen,o färgen , senare kunde jag läsa o lärde mig att läsa över symbolerna.
Här lär jag mig att bygga meningar ,,, så det blir lättare för mig att kommunicera. 
 

Kommentarer:

1 Ellinore :

Vad söööööt bina. Så roligt att läsa din blogg

Svar: Tack habibi :)
Sabina

2 mormor:

tänk att du bara kunde!! jag kan inte än.

Svar: Hahaha jag vet :)
Sabina

3 Ilse Koivisto:

Hej Sabina!
Vad kul att läsa din blogg. Oj vad tiden går men jag minns det som det var igår. Många härliga stunder blev det på förskolan och oj vad du var flitig och duktig :-)
Kramar från Ilse

Svar: Hej Isle ! Kul att du läser min blogg,,,,, aaaa 15 år sen ,,,,, hahahaha,,, jag älskade att va inne på fm o plugga Bliss! !!! Tack för det du gjorde för mig,blev ju proffs på Bliss tillslut. Vi måste ses nån gång,,,,, Kram 💙
Sabina

4 Ilse Koivisto:

Hej Sabina!
Ja du blev verkligen proffs på Bliss. Att ha gymppa på loftet var också kul och bada dockan i handfatet. Blött blev det överallt. Hi hi.

Vore kul att ses.:) Vi får väl ta en fika framåt vårkanten på Wienerbageriet. Där är ju så mysigt!

Jag längtar också efter sol och värme.
Lycka till med alla skolarbeten!
Kramar från Ilse

Svar: Hahaha härliga dagistiden! Visst DET måste vi göra.
Sabina

Kommentera här: